Staráme se o vaše auta již přes 20 let...
Informace – Co a Proč ?
Tyto řádky byly napsány proto, aby majitelé vozidel věděli, co, kdy a proč se má na vozech udržovat a tím prodloužit životnost svých čtyřkolých kamarádů.
Začít bychom měli základním servisem
Základní servis je u většiny vozů nastaven výrobcem a to buď na roční servisní interval, nebo po určitém počtu najetých km.
Základní pravidelný servis zahrnuje: výměnu oleje, olejového filtru, vzduchového filtru, palivového filtru a v neposlední řadě kabinového, chcete-li prachového filtru. Absolvovat pravidelný servis a dodržovat jeho intervaly je nezbytné proto, abyste předešli závažným a drahým závadám, které se mohou vlivem zanedbání vyskytnout.
Rozvodové sady, vodní pumpy, řemeny alternátoru
Rozvody jsou hnacím motorem vozidla bez kterých by se auto nepohnulo z místa. Je dobré hlídat si ujeté km a dobu životnosti rozvodů dle udání výrobce. Každý výrobce má jiné intervaly, ale ve většině případů je to buď 120tis. km, nebo 5 let užívání. Pokud se tato důležitá výměna zanedbá hrozí úplné zničení motoru a oprava se pak hodně prodraží (viz. galerie). V každém případě naše rada zní nepodceňovat a hlídat interval.
Servis klimatizace
Klimatizace je dnes již skoro standardem vozidel. Slouží většinou k ochlazování vnitřního prostoru vozu. Aby klimatizace fungovala jak má je nutné každý rok na jaře nechat zkontrolovat obsah náplně v systému, chladivo vyčistit, popřípadě doplnit ztráty, ke kterým během zimního období došlo. Další důležitá a nezbytná součást klimatizace je olej v kompresoru. Takového oleje je sice minimální množství, ale pro funkčnost klimatizace je nezbytně důležitý. Kompresor je extrémně namáhán a proto, bez mazání, hrozí zadření a poté nefunkčnost klimatizace. A proto jste si přeci klimatizaci do vozidla nepořizovali.
Geometrie náprav
Geometrie náprav slouží k tomu, aby vozidlo necestovalo po silnici jak se mu zlíbí, nesjížděly se pneumatiky nad rámec běžného užívání, volant byl rovně a auto netáhlo do stran. Doporučená kontrola je alespoň 2x ročně a to na jaře a před zimou.
Pneumatiky
Pneumatiky rozdělujeme na letní a zimní. Logicky tedy letní používáme letní v létě a zimní v zimě. Proč se vlastně přezouvají? Jednoduché – zimní i letní pneu jsou vyrobeny z rozdílných směsí tak, aby byla zaručena jejich správná funkčnost. A také je přezutí na zimní pneu dnes již zákonná povinnost.
Například zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi a jinak stavěným vzorkem (lamelami). Pokud si zimní pneumatiku necháte na voze i v teplých měsících, prodlužuje se brzdná dráha a držení na silnici není stabilní. Co bychom ještě měli zmínit je, že se vzorek zimní pneumatiky v létě sjíždí několika násobně rychleji.
Něco také o letní pneumatice, když se používá v zimě. V první řadě je vůz nebezpečný nejen svému řidiči, ale i řidičům, kteří poctivě přezouvají a jsou ohleduplní ke svému okolí. Letní pneumatika je tvrdá, nemá vzorek (lamely), který by ji na sněhu a ledu podržel, tak jako zimní pneumatika. Dále se prodlužuje brzdná dráha a to několikanásobně. Stabilita na vozovce, překonání výškových rozdílů a rozjezdů do kopce je také nesrovnatelná. Dále je velmi důležité zmínit, že pokud v zimě způsobíte nehodu s vozem na letních pneumatikách, pojišťovny tyto škody nehradí a vše jde z vaší peněženky . Proto přezouvejte, ať je na našich silnicích bezpečno.
Oni ti kluci ve fabrikách vědí proč a nač vyvíjejí a vyrábějí pneu zimní a letní.